Näringsjäst

Näringsjäst har en stark smak som du kan känna som nötig eller rent av ostliknande. Det sistnämnda gör den av förståeliga skäl mycket populär som ostersättning i olika sammanhang, främst bland veganer och vegetarianer. Detta kan du läsa mer om under fliken ”Vegansk ost”.

Nu begränsar sig inte användningen enbart till ostsubstitut. Du kan, med fördel, även inkludera den i olika recept eller till och med som krydda. När det gäller smak och näringsjäst kan du få mer information under fliken ”Umami”.

näringsjäst

Det finns ytterligare en anledning till populariteten bland veganer/vegetarianer: Näringsjästen innehåller, bland annat, höga halter av B-vitaminer (både B1 och B2) och är ibland också berikade med vitaminen B12.

Saccharomyces cerevisiae. Nej, det är ingen sjukdom vi pratar om. Det är benämningen på den stam av jäst som man använder vid tillverkningen av näringsjäst. Själva tillverkningen går till så att man odlar en jäst i ett odlingsmedium under sju dagar. Den huvudsakliga ingrediensen i detta medium är glukos, oftast från sockerrör eller betmeIass.

När jästen är klar avaktiverar man den med värme. Att jästen är inaktiv betyder i klartext att jästcellerna är döda, det vill säga att den inte längre kan jäsa. Efter de sju dagarna skördar, tvättar, torkar och förpackar man jästen och sedan är den klar för butiken!

I din livsmedelsbutik kan du hitta den i bulkgången i form av gula flingor, granulat eller pulver. Näringsjästen har inte bara fått fäste i Sverige. Till exempel säljer man den i Australien som ”smarta jästflingor” och på Nya Zeeland är den sedan länge känd som ”Brufax”.

Potentiella hälsofördelar med näringsjäst

Förutom vitaminer finns även mineraler och samtliga nio essentiella aminosyror i näringsjästen. Det gör innehållet till ett komplett protein liknande det som finns i animaliska produkter.

Det kompletta proteinet är ett mycket viktigt näringsämne som hjälper kroppen att reparera vävnad och underlätta näringsintag. En annan funktion är att kunna motverka muskelförtvining.

näringsjäst
Bli piggare och gladare med näringsjäst!

Du hittar även fibrer i näringsjästen, eller beta-glukan, som är kolesterolsänkande. Dessutom en mineral, krom, som hjälper till att reglera ditt blodsocker. En bra nivå på både kolesterol och blodsocker minskar risken för diabetes och hjärtsjukdomar.

Man tror också att Beta-glukan har en annan effekt: Studier har visat att personer som åt näringsjäst löpte 25 % mindre risk att bli förkyld än de som inte gjorde det. De näringsjästkonsumenter som, trots allt, blev sjuka uppvisade betydligt lindrigare symptom.

Fysisk återhämtning

Att äta jästen efter träning kan förbättra din fysiska återhämtning. Ytterligare studier har visat att idrottare som tog jäst med beta-glukan (som näringsjäst!) upplevde både mindre trötthet och bättre humör.

Forskare är dessutom av den uppfattningen att jäst återställer vita blodkroppar som går förlorade under träningen. Denna så kallade cellåterställning främjar muskelåterhämtning, stärker immunförsvaret och minskar risken för inflammationer. En annan mineral, zink, hjälper kroppen med reparera och regenerera muskler.

Potentiella risker med näringsjäst

Näringsjäst har egentligen inga kända biverkningar. Om du är överkänslig mot jästprodukter eller tar vissa mediciner kan det dock vara en bra idé med viss försiktighet. Är du osäker på vad som gäller så prata med din läkare.