Näringsjäst

Köpa näringsjäst

Näringsjäst kan du köpa på ett flertal olika ställen. Om du vill beställa hem enkelt och bekvämt så är Svensk Hälsokost ett bra alternativ. På ordrar över 100 SEK betalar du ingen frakt och köp gjorda före klockan 14 går iväg samma dag! De har även en kundklubb där du kan få upp till 5 % återbäring. Nedan ser du exempel på produkter med näringsjäst. Vänligen klicka på produktbilden för att komma till beställningssidan.

Mer om näringsjäst

Näringsjäst har en stark smak som du kan känna som nötig eller rent av ostliknande. Det sistnämnda gör den av förståeliga skäl mycket populär som ostersättning i olika sammanhang, främst bland veganer och vegetarianer. Detta kan du läsa mer om under fliken “Vegansk ost“.

Nu begränsar sig inte användningen enbart till ostsubstitut. Du kan, med fördel, även inkludera den i olika recept eller till och med som krydda. När det gäller smak och näringsjäst kan du få mer information under fliken “Umami“.

näringsjäst

Det finns ytterligare en anledning till populariteten bland veganer/vegetarianer: Näringsjästen innehåller, bland annat, höga halter av B-vitaminer (både B1 och B2) och är ibland också berikade med vitaminen B12.

Saccharomyces cerevisiae. Nej, det är ingen sjukdom vi pratar om. Det är benämningen på den stam av jäst som man använder vid tillverkningen av näringsjäst. Själva tillverkningen går till så att man odlar en jäst i ett odlingsmedium under sju dagar. Den huvudsakliga ingrediensen i detta medium är glukos, oftast från sockerrör eller betmeIass.

När jästen är klar avaktiverar man den med värme. Att jästen är inaktiv betyder i klartext att jästcellerna är döda, det vill säga att den inte längre kan jäsa. Efter de sju dagarna skördar, tvättar, torkar och förpackar man jästen och sedan är den klar för butiken!

I din livsmedelsbutik kan du hitta den i bulkgången i form av gula flingor, granulat eller pulver. Näringsjästen har inte bara fått fäste i Sverige. Till exempel säljer man den i Australien som “smarta jästflingor” och på Nya Zeeland är den sedan länge känd som “Brufax”.

När det gäller förvaring av jästen så kan du lägga den i kylskåpet. Det räcker dock egentligen med att förvara den på “ett mörkt, svalt ställe” för att den ska hålla sig väldigt länge!

Potentiella hälsofördelar med näringsjäst

Förutom vitaminer finns även mineraler och samtliga nio essentiella aminosyror i näringsjästen. Det gör innehållet till ett komplett protein liknande det som finns i animaliska produkter.

Det kompletta proteinet är ett mycket viktigt näringsämne som hjälper kroppen att reparera vävnad och underlätta näringsintag. En annan funktion är att kunna motverka muskelförtvining.

näringsjäst
Bli piggare och gladare med näringsjäst!

Du hittar även fibrer i näringsjästen, eller beta-glukan, som är kolesterolsänkande. Dessutom en mineral, krom, som hjälper till att reglera ditt blodsocker. En bra nivå på både kolesterol och blodsocker minskar risken för diabetes och hjärtsjukdomar.

Man tror också att Beta-glukan har en annan effekt: Studier har visat att personer som åt näringsjäst löpte 25 % mindre risk att bli förkyld än de som inte gjorde det. De näringsjästkonsumenter som, trots allt, blev sjuka uppvisade betydligt lindrigare symptom.

Du kan läsa mer om positiva egenskaper under vår flik “10 fördelar med näringsjäst“.

Fysisk återhämtning

Att äta jästen efter träning kan förbättra din fysiska återhämtning. Ytterligare studier har visat att idrottare som tog jäst med beta-glukan (som näringsjäst!) upplevde både mindre trötthet och bättre humör.

Forskare är dessutom av den uppfattningen att jäst återställer vita blodkroppar som går förlorade under träningen. Denna så kallade cellåterställning främjar muskelåterhämtning, stärker immunförsvaret och minskar risken för inflammationer. En annan mineral, zink, hjälper kroppen med reparera och regenerera muskler.

Potentiella biverkningar av näringsjäst

Näringsjästen är packad med fibrer och en fiberrik kost kan främja din matsmältning. Men – Kom ihåg att om du är ovan vid en fiberrik kost så kan det vara en god idé att öka intaget gradvis. Det vill säga börja med en mindre mängd och öka successivt när du känner att kroppen vant sig. Annars kan du riskera att få kramper och diarréer. En annan viktig sak att komma ihåg när du ökar ditt fiberintag är att dricka tillräckligt för att bibehålla en bra matsmältning.

Näringsjästen är också fulladdad med vitaminer och mineraler, men kan också innehålla olika föreningar som till exempel tyramin. Tyramin härrör från aminosyran tyrosin och finns naturligt i näringsjäst samt koncentrerade jästprodukter som Vegemite. De allra flesta kan njuta av mat som innehåller tyrosin utan att uppleva något obehag. Hos somliga kan dock denna förening orsaka migränattacker. Forskare försöker fortfarande klargöra effekten av tyrosin på somliga individer och man tror att det påverkar det centrala nervsystemet. Detta genom att frigöra olika hormoner som i sin tur kan leda till ökat blodtryck och huvudvärk (i värsta fall då migränattacker).

Niacin, även känt som vitamin B3, finns i höga doser i näringsjäst. Ämnet är bra för flera vitala processer (ämnesomsättningen är ett exempel) i din kropp. En matsked kan vara nog för att få i dig motsvarande den dubbla dagsdosen av niacin. Om du konsumerar stora mängder kan det ge upphov till ansiktsrodnad. Det är ett tillstånd som kan vara lite obehagligt (brännande, kliande känsla i ansiktet) men som är helt ofarligt och försvinner av sig själv inom ett par timmar. Observera dock att detta kräver mycket kraftiga doser av niacin (500 mg eller mer) och en matsked näringsjäst innehåller cirka 38 mg.

Till sist:

Även om det är mycket ovanligt så kan vissa människor vara intoleranta mot näringsjästen. Det verkar i så fall förekomma främst hos individer med inflammatorisk tarmsjukdom (på engelska IBD) som exempelvis Crohns sjukdom.

Om det skulle uppstå några problem när du konsumerar näringsjäst, konsultera då gärna din läkare eller motsvarande för råd.